A nyolc irány

Rendkívül látványos, de kevéssé ismert, jó fizikai adottságokat igénylő lágy irányzat, amely inkább ügyességgel kerekedik felül az ellenfélen, semmint brutális erővel. Technikáiban elsősorban a test forgómozgásából származó lendületet és erőt használja. A Bagua körkörös lábmunkájáról legendák szólnak, ezt a lépésrendszert tartják a kínai harcművészetek legjobbjának. A Bagua mozdulatai is jellegzetesen körkörös természetűek, rengeteg a derékcsavarás, a forgás és a gyors irányváltás. A stílus szakértője könnyedén csavarja, forgatja testét, így kikerülve az ellenfél erejét. Nem száll szembe, kerüli a közvetlen konfrontációt. A küzdelem során az olyan helyzeteket keresi, melyek révén a kevésbé védhető szögekből támadhat. Ez a stratégia lehetőséget teremt a kisebb termetű és gyengébb fizikumú küzdőnek arra, hogy a nagyobb és erősebb ellenfélnél erősebbé váljon az adott pillanatban. A Bagua Zhang mozdulatai spontánok és előre nem láthatóak. Alapelve az állandó változás, valamint a relaxált fizikai és mentális állapot. Ezek alkalmassá teszik a Bagua küzdőt, hogy mindig kész legyen gyorsan alkalmazkodni a változó helyzethez.

Bagua Zhang jellemzői

A stílus alapgyakorlatai rávezetik a tanulót egész teste erejének generálására. Az így kialakuló egész test erő lehetővé teszi, hogy a test bármely részével erőt adjon ki, melyben mint már említettük a rugószerű elcsavarásból származó lendületet használja fel. A test összehangolt egészként a maximum erőmennyiséget adja ki, a gyakorló testméreteihez és testsúlyához képest. A stílusban dominál a tenyérhasználat, mert a tenyér gyorsabb, mint az ököl, de ugyanakkor lehet ugyanolyan erős. A Bagua körkörössége nagyszerű kiegészítője a Xing Yi egyenesvonalú előretörésének.

Egy kínai mondás szerint „aki megtanulja a Xing Yi-t és a Bagua-t, is az nem fél sem embertől sem istentől”. Ez a meglátás oly elfogadott, hogy önálló rendszer is létrejött e népszerű kombinációra –  Zhang Zhaodong nagymester révén.