A három kincs

A modern tudomány definíciói szerint a Qi nem más, mint a testen belül jelen lévő elektromágnesesség, melyet hívhatunk még bioelektromosságnak vagy bio-elektromágnesességnek is. Ez az energia felelős a sejtosztódástól az anyagcsere folyamatokon át a szervezet mindennemű működéséért. Gondoljunk csak a szív vagy az agy elektromos tevékenységére. Tehát a Qi nem más, mint a testünkben lévő bioelektromosság, amely életet lehel a különféle sejtekbe, szövetekbe. Ezért a Qi-t hívják láthatatlan életerőnek is. A Qi Gong gyakorlás előfeltétele, hogy megértsük ennek az energiának termelődését, növekedését, fejlődését és átalakulását szabályozó folyamatokat. Ezt legegyszerűbben a taoista alkímiából ismert három kincs: a Jing, a Qi és a Shen tanulmányozásával érhetjük el. A Qi Gong gyakorlása során megtanuljuk, hogy miként erősítsük meg Jing-ünket, ezt hogyan változtassuk át Qi-vé és ezt hogyan vezessük az agyunkba, ahol Shen-né alakul. Ezek az átalakulások teszik elérhetővé számunkra, hogy egészségesek és hosszú életűek legyünk.

Jing (Esszencia)

Az élet és a növekedés esszenciális forrása. Az emberi testben a sperma és a petesejt képviseli az élet gyökerét, a forrás eredetét. A Jing eredeti lakhelye a vesékben található, átalakulását követően sperma formájában, a herékben, illetve petesejt formájában a petefészekben tárolódik. Fontos területe a gát környéke, a huiyin ponttal és a végbélnyílással, valamint ide sorolható még a mirigyrendszer is a hormonjaival. A Qi Gong szempontjából a herékben tárolt jing a legfontosabb, melyet a Qi legfőbb forrásának tekinthetünk.

Qi (Életerő)

A Qi a világegyetemet betöltő energia. A taoisták megkülönböztetik egymástól az égi Qi-t, mely felügyeli többek között az időjárást és az éghajlatot, valamint a földi Qi-t, melyhez a Föld mágneses terét és a belsejében lévő hőt társítják. A földi Qi-t az égi Qi irányítja és befolyásolja. A harmadik az emberi Qi, mely az előbb említett két Qi kölcsönhatásából született.

A Qi Gong témakörében az emberi Qi működésére koncentrálunk. A hagyomány kétféle Qi-t különböztet meg az emberi testen belül. Az első az eredeti Qi vagy víz Qi, mely az eredeti esszenciából születik. Mint tudjuk, ez a Jing a vesékben és a „külső vesékben” (herék vagy petefészek) található és a köldök alatt a Dantian-ben tárolódik, koncentrált energia formájában. A második a születés utáni vagy tűz Qi, mely a táplálék és a levegő Jing-jéből biokémiai átalakulások eredményeként jön létre. Ez az energia a plexus solaris (napfonat) táján gyűlik össze. A Qi Gong nagy feladata a tűz és a víz Qi-t elegyíteni, mely így közvetlenül beléphet a toló vezetékbe (Chong mai), ami a Qi-t felfelé irányítja a gerincvelőn keresztül az agy és a Shen (szellem) táplálására. Ezt követően a huiyin ponton keresztül visszaáramolva belép a kormányzó vezetékbe, eléri a fejtetőt és összekapcsolódik a befogadó vezetékkel. Ezt hívjuk kis keringetésnek.

Shen (Szellem)

A Shen maga a szellem vagy a lélek, mely a hagyományok szerint a tudatnak engedelmeskedik. Jelentheti a tudat erejét, annak koncentrációs képességét is. A Qi és a Shen kölcsönösen támogatják egymást. Amikor a Qi táplálja a Shen-t, akkor elménk okosabb, ötletesebb lesz, érzékelő képessége kiteljesedik, agyunk átlagos teljesítőképessége messze felülmúlja addigi lehetőségeit. Amikor a Shen magas szintre érve aktiválódik, ezzel egy időben bevezeti a Qi-t saját körforgásába. A Shen fejlesztése egy hosszú folyamat, nem létezik felső határa. Erős Shen-nel Qi-nk is erős, könnyen irányítható.

A Qi fejlesztésének fő módszerei

A testen belüli Qi fejlesztésének azaz a Jing,- Qi-vé való alakításának két iskolája létezik:

  • Külső elixír vagy Wai Dan
  • Belső elixír vagy Nei Dan

A Wai Dan és a Nei Dan valójában a taoista alkímiából származó két megnevezés, mely módszereket a kungfu gyakorlás során helyesen Ying Qi Gong-nak (Kemény Qi Gong) és Ruan Qi Gong-nak (Lágy Qi Gong) hívjuk.